Salacgrīvas vidusskola piedalās starptautiskā Interreg projektā

Salacgrīvas vidusskola iesaistījusies starptautiskā Centrālbaltijas programmas Interreg projektā ChangeMakers, lai veicinātu skolēnos uzņēmējdarbībai nepieciešamas prasmes. No Latvijas vēl tajā piedalās Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Inženierzinātņu vidusskola, kā arī partneri no Igaunijas galvaspilsētas Tallinas, Somijas, Zviedrijas un Ālandu salām. Salacgrīvieši projektam noskatīti kā aktīva un radoša ekoskola. “Šopavasar mūsu skolas direktorei Sanitai Šlekonei tika izteikts tāds priekšlikums. Viņa piekrita, un man par to ir liels prieks, jo skolēniem šīs aktivitātes noteikti būs vērtīgas”, spriež angļu valodas skolotāja Laura Ende, kura uzņēmusies projekta koordinēšanu skolā. Tā viņai ir jauna pieredze, pirmoreiz vadot šādu projektu. Maijā visiem iesaistītajiem pedagogiem notika mācības zoom platformā.

Salacgrīviešu komandā darbojas 10 skolēni no 9. un 10. klases – Nellija Zvejniece, Ance Nadīna Tomsone, Marta Uzkalne, Laura Kondratjuka, Renārs Fogelis, Patrīcija Altenburga, Daniels Sokolovs, Alises Sedleniece, Evelīna Skuja un Viktorija Luize Mežgaile. Koordinatore savu komandu ļoti slavē, tomēr neslēpj, ka bija gaidījusi lielāku atsaucību, bet acīmredzot tie skolēni, kuri būtu gatavi iesaistīties, jau tāpat ir aizņemti citās nodarbēs. Turklāt projekts un tā uzdevumi ir pietiekami sarežģīti, taču vienlaikus arī aizraujoši. “Bez darīšanas un sevis piespiešanas jau nekas nenotiek. Taču, kad esi sācis un aizrāvies, tad tiešām novērtē, cik interesanta ir katra šāda iespēja, cik daudz jauna uzzini, kā sevi pilnveido”, spriež L. Ende.  

Komanda  katru pirmdienu – kamēr tas bija iespējams un šīm klasēm notika klātienes mācības – tikās pēc stundām un kopā iepazinās ar Turku universitātes no Somijas sūtītajiem materiāliem par uzņēmējdarbību, vides problēmām, komunikāciju un citām aktuālām tēmām. Netrūku dažādu piemēru, kā strādā pasaulslaveni uzņēmumi un domā par resursu taupību, vides saudzēšanu, meklē neparastas metodes un radošus cilvēkus, kuri domā atšķirīgi un spēj uz situācijām paskatīties netradicionāli. Izlasāmo materiālu apjoms bija gana liels, bet – kā saka skolotāja – ne neizdarāms. Par izlasīto bija jāveic dažādi uzdevumi, problēmas diskusijās jāpārrunā. – Būtiskākais ir mudināt jauniešus citādāk paskatīties uz materiālo pasauli. “No lineārās ekonomikas skatījuma pievērsties aprites ekonomikai. Tas nozīmē no ierastā cikla – pērkam, izmantojam, izmetam, atkal pērkam, izmantojam, izmetam un tā bezgalīgi – pāriet uz mantu atkārtotu izmantošanu, radošu pieeju otrreizējā lietošanā, taupīgāku attieksmi, allaž sev pajautājot – vai man šo lietu tiešām vajag un kāpēc”, aprites ekonomikas pamatatziņas atgādina L. Ende.

Pagājušonedēļ divas dienas dalībniekiem no visām valstīm notika bootcamp – tikšanās online režīmā, sagatavojoties nākamajam projekta posmam un izveidojot jauktas starptautiskas komandas. Salacgrīvieši strādāja Salacgrīvas novada jaunatnes un uzņēmējdarbības centrā “Bāka”. Sākotnēji tikšanās bija iecerēta Rīgā, visiem iesaistītajiem tiekoties klātienē. Taču pašreizējā situācija lika pasākumu organizēt attālināti. – Nolēmu, ka mūsu jauniešiem aizraujošāk būs tikties “Bākā” nevis ierastajā skolas vidē. Tā viņiem savā ziņā bija balva, – uzsvēra skolotāja. Abas dienas tikšanās, ievērojot visus drošības pasākumus, ilga no pulksten 9.00 līdz 16.30 – mācoties, sadarbojoties, gūstot pozitīvas emocijas. Pasākums notika digitālajā platformā “Zoom”. Lai tehniski nebūtu nekādu aizķeršanos, RTU Dizainu fabrika uz šīm divām dienām salacgrīviešus nodrošināja ar datoriem un jaudīgu internetu. Skolotāja atzīst, ka tas tiešām bija milzu atbalsts, un viss bija kārtībā. Pasākumu vadīja Līga Efeja Lībiete no RTU un uzņēmējs Pauls Irbins, un darīja to lieliski, prata visus uzlādēt un aizraut. Skolotāji un projekta vadītāji regulāri savā starpā sazinājās Whatsapp. Noslēgumā ar jauniešiem savā pieredzē dalījās Somijas uzņēmējs Peter Vesterbacka, kurš ir viens no videospēles Angry Birds radītājiem. Viņš uzsvēris, ka uzņēmējdarbībā veiksme ir ilgstošs process. Taču jāatceras, ka pasaulē ir tikai pāris lietu, ko nav iespējams izmainīt. Pārējo var, ja vien cilvēks to grib un rīkojas, ja tic savai idejai. – Šīs dienas gan mani, gan skolēnus ļoti iedvesmoja. Mums pretī bija reāli uzņēmēji ar reāliem pieredzes stāstiem, idejām, ko izdevies īstenot, – uzsvēra L. Ende, piebilstot, ka kopīgā darbošanās visus arī vairāk saliedēja, ļāva vienam otru iepazīt neierastākos apstākļos. – Jutos lepna, cik mūsu skolēni ir darboties griboši, zinoši. Viņos ir vēlme sevi pilnveidot. Turklāt ne jau visiem jākļūst par uzņēmējiem, bet šīs zināšanas un pieredze noderēs jebkurā jomā.

Tiešsaistes tikšanās reizē projekta dalībnieki tika arī sadalīti komandās, kas turpmāk strādās kopā, dibinot savus uzņēmumus un izdomājot videi draudzīgas biznesa idejas. Tas var arī nebūt taustāms produkts, taču iecerei jābūt inovatīvai. Taps arī vienota e- platforma, kur būs pieejami projekta materiāli, turklāt informācija tajā tiks papildināta arī pēc tam, kad divu gadu darbs noslēgsies. Salacgrīvieši iedalīti četrās komandās, katrā pa divi vai trīs kopā ar pārējiem jauniešiem. L. Ende spriež, ka darbs jauktās komandās noteikti būs laba iespēja skolēniem gan uzlabot savas angļu valodas zināšanas, gan māku komunicēt ar dažādiem cilvēkiem. Dalīšana komandās nenotika nejauši vai lozējot, to izlēma tikšanās rīkotāji pēc pirmās dienas aktivitāšu rezultātiem, ņemot vērā jauniešu intereses un esošās prasmes. Salacgrīvas skolēni ar savu dalījumu jutušies pat ļoti apmierināti.

Tagad starptautiskajām grupām ik nedēļu iecerēts sazināties, lai uzsāktu kopīgo darbu. Aprīlī visām komandām plānota tikšanās Tallinā, kur vajadzēs prezentēt savas idejas un veikumu. To vērtēs eksperti no uzņēmēju vides. “Varētu būt ļoti noderīgi gan noskatīties pārējo komandu prezentācijas, iepazīt citu idejas un skatījumu, gan dzirdēt profesionāļu ieteikumus”, spriež L. Ende. Salacgrīvas skolotāja ļoti cer, ka pavasarī situācija būs mainījusies, ļaus šādu braucienu rīkot un tikšanās klātienē varēs notikt. Projekts ilgs divus gadus un turpināsies arī nākamajā mācību gadā.

Teksts un foto Laila Paegle “Auseklis”

Atbildēt