Projekts “ChangeMakers” – Radot izmaiņas

Divu gadu ilgušajam projektam “ChangeMakers” otrajam raundam ir pienācis noslēgums. Projekta mērķis nemainīgs – radīt ilgtspējīgu, videi draudzīgu biznesa ideju, sadarbojoties piecām ziemeļvalstīm (Latvijai, Igaunijai, Somijai un Ālandu salām, Zviedrijai).

Otrais gads iesākās septembrī ar jauniem dalībniekiem: Lieni Priekuli, Elīzu Elizabeti Gederti, Sabīni Taubi, Kendiju Grāvīti, Līvu Zariņu un Ketiju Alīsiju Kazaku. RTU Inženierzinātņu vidusskola ir otra skola no Latvijas, kas piedalās projektā. Ar šīs skolas 11. klases skolēniem devāmies kopīgā braucienā uz Somijas pilsētu Raumu, lai prezentētu savas biznesa idejas klātienē.

19. aprīlī mērojām garo ceļu uz Raumu. Projekts nodrošināja transporta izdevumus, ēdināšanu un apmešanos viesnīcā.

Visas aktivitātes tika rūpīgi saplānotas un divas ar pusi dienu plāns katram tika izdalīts skaisti šūtā džinsu auduma maisiņā ar projekta logo. 

20. aprīļa rītā komandām, kuras sastāvēja no dažādu valstu pārstāvjiem, bija iespēja iepazīties klātienē. Līdz šim mācību process norisinājās attālināti un covid situācija mums liedza doties iepriekš paredzētos braucienos. Komandām tuvāk iepazīties palīdzēja emoji viktorīna, kurai sekoja iedvesmojoša runa no Peter Vesterbacka. Viņš stāstīja par savām biznesa idejām, sasniegumiem, neveiksmēm un iedrošināja skolēnus mēģināt, nepadoties sastopoties ar grūtībām. Izklaide gāja roku rokā ar mācībām. Skolēniem bija atvēlēts laiks sarunai ar saviem mentoriem, lai noslīpētu prezentācijas. Tāpat tika stāstīts par veiksmīga stāsta veidošanas prasmēm. Kā uzbūvēt atmiņā paliekošu stāstu. Vakara noslēgumā komandas Raumas vecpilsētā sacentās Amazing Race (līdzīgi kā orientēšanās pēc kartē dotiem punktiem). Lieliska aktivitāte, lai iepazītu pilsētu. Diena noslēdzās ar picu.

21.aprīlis – otrā diena bija prezentāciju diena. 28 prezentācijas. 28 komandas. Katrai komandai tika atvēlētas 7 minūtes, kurās ietilpa 3 minūšu mājās sagatavots video pēc noteiktiem kritērijiem, 2 minūtes – savas komandas prezentācija, kas izdevās un kādi bija izaicinājumi. Noslēdzošās 2 minūtes žūrija uzdeva jautājumus. Žūrijas komisijas locekļi bija profesionāļi dažādās jomās, ar pieredzi uzņēmējdarbībā, darbošanos starptautiskā vidē.

          Mūsu skolēnu izstrādātās biznesa idejas īsumā:

  1. Liene un Elīza, daļa no 1. komandas, ar ideju par rotaļietām, kas šūtas no džinsu auduma atgriezumiem.
  2. Līva un Ketija, daļa no 2. komandas, ar ideju par dekoratīviem lavandu spilveniem, kas šūti no džinsu auduma atgriezumiem.
  3. Kendija un Sabīne, daļa no 18. komandas, ar ideju par skeneriem pārtikas veikalos, kuri paziņotu pircējam par produkta nederīgu derīguma termiņu un ļautu iegādāties attiecīgo preci krietni lētāk. Tā izvairoties no pārtika produktu izmešanas.

Žūrija par labāko biznesa ideju atzina 7. komandu, kura bija atvedusi uz Raumu arī savu izstrādāto portotipu. Skolēni izdomāja filtru, kurš neļautu plastmasam un citiem atkritumiem nonākt atklātās ūdenstilpnēs.

Arī citām komandām bija iespēja iegūt balvas šādās nominācijās: auditorijas favorīts, labākais dizains, lielākais biznesa potenciāls, labākais tehniskais risinājums, labākā prezentācija, ilgspējīgākā ideja, ideja ārpus rāmja. Konkurence bija liela.

 Vakars noslēdzās visām komandām pie vakariņu galda. Spēlēja mūziķi – topošie skolotāji. Dziesmas skanēja gan somu, gan angļu valodā. Ēdiens bija ļoti dažāds, visām gaumēm piemeklēts.

22. aprīlis – noslēguma dienas rītā skolēni vērtēja projektā iegūtās zināšanas, pieredzi. Grupu darbs bija jāvērtē pēc SWOT metodes (stiprās, vājās puses, iespējas, izaicinājumi). Sava darba izvērtēšana ļauj paskatīties no malas, cik daudz prasmju skolēni ir iemācījušies 8 mēnešu laikā. Sākot ar komunikācijas prasmēm dažādu kultūru starpā, pacietību, rēķināšanos ar citiem komandas biedriem, laika zonas atšķirībām un beidzot ar prezentācijas veidošanas iemaņām, kā uzsākt savu biznesu, kas jāņem vērā, ilgtspējīgu dzīvesveidu, pasaules uztveri. Klausījāmies Emma Sairanen – jaunieti, kura stāsta savu pieredzi, kā radīt izmaiņas pasaulē. Emma cīnās par dabas daudzveidības saglabāšanu, klimata izmaiņām. Viņa vēlas iedrošināt jauniešus visā pasaulē rīkoties, būt atbildīgiem.

Pēc sava darba izvērtēšanas un atvadīšanās no komandas biedriem, skolotājiem, mentoriem, devāmies mājupceļā. Cilvēku atsaucība un laika apstākļi mūs lutināja. Šis bija profesionāli noorganizēts pasākums, padomājot par detaļām, lai visi justos labi un gaidīti.

Esmu pārliecināta, ka katram jaunietim vismaz vienu reizi dzīvē jāizdzīvo starpvalstu sadarbības pieredze. Iepazīstot dažādo, ceru, ka mēs varēsim pieņemt dažādību un saprast, ka tikai mēs kopā varam pasauli mainīt, to saudzējot.

Laura Ende

angļu valodas skolotāja, projekta koordinatore Salacgrīvas vidusskolā

Atbildēt