Valodu vai dabaszinātņu mācību joma – ko izvēlēties, uzsākot mācības vidusskolā?

Vispārējās vidējās izglītības ieguve ir nozīmīgs solis katra jaunieša dzīvē. Pirmā lielā izvēle, uzsākot mācības 10.klasē, skar mācību jomas. Salacgrīvas vidusskola 2023./2024. mācību gadā piedāvā apgūt divas jomas: valodu un dabaszinību mācību jomu.

Kāpēc tieši šīs jomas?

Tāpēc, ka jauniešu nākotnes karjeras plānu realizācija saistās ar divām būtiskām jomām – radošajām profesijām un eksakto nozaru profesijām. Lai nodrošinātu jauniešu iespējas nākotnē studēt daudzveidīgās studiju programmās, Salacgrīvas vidusskola piedāvā koncentrētu izvēli starp valodu un dabaszinātņu jomu.

Kas kopīgs abās mācību jomās?

Izvēloties starp abām piedāvātajām mācību jomām, jāatceras, ka abu jomu pamatā ir vispārējās vidējās izglītības programma. Respektīvi, jaunietim jebkurā gadījumā ir jāapgūst vispusīgas zināšanas valodu, sociālajos, kultūras, dabaszinātņu, matemātikas, tehnoloģiju, veselības, drošības un fiziskās aktivitātes mācību priekšmetos. Tas nozīmē, ka ir mācību priekšmeti, kas tiks apgūti neatkarīgi no izvēlētās mācību jomas: latviešu valoda un literatūra, angļu valoda, vācu valoda, matemātika, fizika, ķīmija, bioloģija, ģeogrāfija, datorika, sports un veselība. Piemēram, es sirdī varu būt pārliecināta matemātikas piekritēja, taču man būs jāapgūst arī kultūras pamati. Abās mācību jomās tiek piedāvāti tādi specializētie kursi kā “Datorika”, “Publiskā uzstāšanās” un “Projekta darbs”. Šajos kursos apgūtās zināšanas būtiski noderēs studiju laikā. Par abu mācību jomu apguvēju fizisko attīstību un sagatavotību krīzes situācijām rūpēsies Valsts aizsardzības mācības instruktori.

Ar ko šīs mācību jomas atšķiras?

Ir mācību priekšmeti, kas katrā no mācību jomām atšķiras. Jaunieši, kuri izvēlējušies valodu mācību jomu, papildus apgūs radošo rakstīšanu, psiholoģiju, vēsturi un sociālās zinātnes, padziļināti apgūstot latviešu valodu, literatūru, angļu valodu un sociālās zinātnes. Dabaszinātņu jomā papildus apgūst uzņēmējdarbības pamatus, tehnisko grafiku, sociālās zinības un vēsturi, padziļināti apgūstot matemātiku, angļu valodu un bioloģiju. Dabaszinātņu jomā ir lielāks mācību stundu skaits matemātikā.

Ko izvēlēties?

Izvēloties mācību jomu, aicinu jauniešus aprunāties ar sev tuviem cilvēkiem, izvērtēt savas intereses un vēlamo nākotnes profesiju. Ir vērts ieskatīties augstākās izglītības iestāžu interneta vietnēs un papētīt uzņemšanas nosacījumus, lai vidusskolas posmā apgūtu nepieciešamos mācību priekšmetus, kas tiek vērtēti, iesniedzot dokumentus studiju programmās. Piemēram, ja jaunietis nākotnē vēlas apgūt tādas profesijas kā: tulks, pedagogs, literārais redaktors, publicists, sociologs, žurnālists, projektu vadītājs, sociālais antropologs, politologs, režisors vai mākslinieks, šādā gadījumā ieteicams izvēlēties valodu mācību jomu. Ja jaunietim tuvas eksakto un biozinātņu jomu profesijas, piemēram: ārsts, medicīnas māsa, veterinārmedicīnas darbinieks, biologs, mežinženieris, arhitekts, inženieris, enerģētiķis, ainavu un pilsētvides plānotājs, pārtikas tehnologs vai mārketinga speciālists, tad ieteicams izvēlēties dabaszinātņu mācību jomu.

Kāpēc izvēlēties vidējās izglītības ieguvi Salacgrīvas vidusskolā?

Salacgrīvas vidusskola ir skola ar vairāk nekā simt gadu vēsturi. Par izglītības kvalitāti vispārliecinošāk liecina mūsu absolventi – talantīgi, spoži dažādu profesiju pārstāvji un godprātīgi darba darītāji. Šī ir skola, kuras audzēkņi ieguvuši godalgotas vietas pat pasaules starptautiskajās olimpiādēs.

Šī brīža izglītības politika aicina veidot skaitliski lielas klases un mācīties izglītības iestādēs ar lielu izglītojamo skaitu, uzskatot, ka liels skaits = laba kvalitāte. Ja skolotājam dienā ir 8 kontaktstundas pēc kārtas, kāda var būt izglītības kvalitāte vai individuāla pieeja bērnam, ja klasē ir 26 – 36 skolēni? Konveijera sistēma izglītībā neizceļ Tavu individualitāti un unikālo dzīves redzējumu. Kur paliek cilvēks? Augstskolā svarīgas ir jaunieša sekmes, nevis absolvētās skolas nosaukums. Augstus sasniegumus mācībās var gūt arī skolā, kas atrodas tuvāk dzīvesvietai. Ja liels skaits un konveijera pieeja automātiski nodrošina izcilu kvalitāti, tad kāpēc ikdienā cenšamies neizvēlēties X valstī masveidā ražotos plastmasas vai sintētikas nieciņus? Varbūt beidzot pienācis laiks atteikties no sintētikas arī izglītībā?  

Salacgrīvas vidusskolas direktore

Sanita Strauberga

Atbildēt