Šodien, 6.novembrī – mācīties ārā, mācīties citādāk, būt dabā, būt svaigā gaisā – JĀ, tāds ir šo stundu mērķis. Mācības ārā sniedz iespēju praktiski pielietot zināšanas reālajā vidē, veicina izziņas interesi un stiprina saikni ar dabu.
4.a un 4.b klase āra nodarbībā risināja dzīves situācijas uzdevumus dabā, izmantojot skaitļus un dabas materiālus. Izmantoja mērīšanai mērlenti, lineālu, sprīdi, soļus. Mērīja un aprēķināja perimetru sola virsmai, bruģētam celiņam. Visvairāk patika uzdevums – Lapu garumi, Ziedu aplis, Meža matemātika. Centāmies ievērot starppriekšmetu saikni matemātikā un dabaszinībās., tāpēc skolēniem bija jāsecina sakarība starp lielumiem, formām, krāsām, laukumiem dabā un attēlā. Skolēniem iepatikās dažāda veida uzdevumi, tādēļ radās jauni piemēri, kas lika arī citiem iesaistīties aktivitātēs. Kopā mēs mācāmies sadarboties zināšanu apguvē un būt saprotoši, draudzīgi, attapīgi darba procesā.


2.a klases skolēni āra stundas ievaddaļā noskaidroja, kāda ir estrādes būtība, iesaistot jēdzienus “dziesmas, skaņa, atbalss, akustika, dejošana, platība“. Taču latviešu valodas stundās lasot stāstu par sliņķīšiem no Sliņku ciema, bērni mēģināja iejusties kādā no viņu dienām – improvizējot. Katra grupa izlozēja kādu no nedēļas dienām (iespējas – Gultasdiena, Saldējumdiena, Tortesdiena, Desudiena, Oludiena, Cepurdiena, Peldudiena, Medusdiena, Kājāmgaisādiena. Katra diena ilgst vienu gadu!). Bērni atdarināja, ko varētu darīt šādā dienā? Šāda aktivitāte veicina iztēli, emocionālo atvērtību un spēju iedvesmoties no dabas skaistuma. Tā palīdz attīstīt valodas izjūtu, novērošanas prasmes un radošo domāšanu. Turklāt darbs dabā uzlabo pašsajūtu, rosina sadarbību grupā un ļauj brīvāk izpausties.


2.b klases skolēniem notika matemātika mežā par tematu “Ģeometriskās figūras. Taisne. Stars. Nogrieznis.” Daba sniedz skolēniem iespēju praktiski novērot un pielietot matemātiskos jēdzienus, ne tikai teorētiski tos apgūt, piemēram, staru varam ieraudzīt kā koka zaru, kas sākas no stumbra un turpinās uz priekšu. Nogrieznis – nūja, zariņš starp diviem punktiem. Taisne – horizonts, ceļa taisnā daļa. Dabas vidē skolēni izveidoja dažādas ģeometriskās figūras. Šādi piemēri palīdz skolēniem labāk saprast ģeometrisko jēdzienu būtību un to, kā tie parādās mūsu ikdienas vidē. Ģeometrisko figūru mācīšana dabā palīdz padarīt mācīšanos aktīvu, radošu un nozīmīgu.


8.a un 8.b klases skolēni āra izglītības dienu apvienoja ar klases ekskursiju, taču visa diena ārā, svaigā gaisā. Skolēni apmeklēja Turaidas pili, kurā iepazinās ar Latvijas vēsturi, uzzināja interesantus faktus par viduslaiku dzīvi un saskatīja dabas skaistumu rudenī, aplūkojot Gaujas senlejas ainavu. Dienas otrā daļā sekoja izaicinājums – EscapeTown, kur skolēni komandās pārbaudīja savu loģisko domāšanu, sadarbības prasmes un atjautību, lai atrisinātu uzdevumus.


Redzot skolēnu degsmi mācīties citādāk, ieplānosim arī turpmāk āra stundas mācību procesā.
Teksts un foto: L.Rozenberga, E.Kosīte-Viļķina, I.Kupča, I.Brikmane, L.Siliņa

