SIA “ZAAO” Dabas un tehnoloģiju parka “URDA” vides akcijā “Atklāj kopā ar URDU” piedalījās 3.a un 3.b klases skolēni. Akcijas mērķis ir veicināt 1.-6. klašu skolēnu interesi un izpratni par vides saudzēšanu un dabas procesiem, pašiem veicot dažādus praktiskus uzdevumus, eksperimentus, pētījumus. Trīs tematiskajās kārtās ar nosaukumiem ’’Domāt par zemi”, “Sajust gaisā” un “Meklēt ūdenī” komandām bija jāeksperimentē, jāvēro, jāplāno, jāveido teātra izrādes, jāprognozē, jāfiltrē, jāklausās un jāstrādā kopā. Skolēni aktīvi darbojās no oktobra līdz martam.
1.kārtā “’Domāt par zemi” noskaidrojām, ka Norvēģijas karalistes Svalbāras Globālajā sēklu bankā glabājas 153 Latvijas izcelsmes lauksaimniecībā un pārtikā izmantojamo sēklu paraugi. Locījām Linneja aploksni, kurā ielikām savāktās samteņu sēklas.


2.kārtā “Sajust zemi” noskatījāmies dokumentālo filmu “Plastmasa mūsu organismā”. Noskaidrojām, ka šodien dažādu plastmasas izstrādājumu “mešanas ārā” kultūras sekas redzamas jūras krastos un okeānos. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta izpētes dienesta pētījumu datiem, 2050.gadā okeāni svara ziņā, iespējams, saturēs vairāk plastmasas nekā zivis. Izspēlējām lomu spēli”Mikroplastmasas deja okeānā”. Izveidojām savu filtrēšanas iekārtu pēc dotā apraksta un vērojām, vai izdosies izfiltrēt tīru ūdeni.




3.kārtā “Sajust gaisā” klausījāmies skaņas, kādas var dzirdēt poligonā un atšifrējām, kas tas ir. Eksperimentā pierādījām, ka no bioloģiskajiem atkritumiem rodas gāzes. Noskaidrojām, ka cilvēki sadzīves atkritumu konteinerā met arī bioloģiskos atkritumus (mizas, neapēsto, sabojājušos ēdienu), bet tos labāk ir likt komposta kaudzē vai brūnajā BIO atkritumu konteinerā. Atkritumu krātuvē no bioloģiskajiem atkritumiem rodas biogāze, ko visu nav iespējams savākt, daļa nonāk atmosfērā. No brūnajiem BIO atkritumu konteineriem savukārt saturs nonāk Bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes rūpnīcā “Daibe”, kur BIO atkritumi tiek ievietoti īpaši noslēgtā telpā, lai pilnībā savāktu radušos biogāzi.

Šie uzdevumi rosināja bērnus pamanīt, izprast un rūpēties par pasauli sev apkārt, vienlaikus sadarbojoties stiprināt savstarpējo saliedētību.
L.Rozenberga, E.Kosīte-Viļķina, Inguna Laksberga, 3.a un 3.b klases skolotājas